VIDD-dag

Tema: Skönlitteratur

3 april, Stockholm

 

Hur kan man skapa mer VIDD och bredd när det handlar om text och skönlitteratur? Hur förmedlar man en historia? Hur kan du som lärare, ledare och bibliotekarie förhålla dig till text i estetisk undervisning och verksamhet? Vad är tillgänglig text? Hur kan vi skapa mer VIDD och mer inkludering ur olika perspektiv?

En dag för dig som är; ledare eller lärare inom estetisk verksamhet och undervisning, som arbetar med text, på bibliotek eller bara är nyfiken!

Du har även möjlighet att ansöka om att tala/ presentera ett gott exempel under dagen. (Hör av dig senast 25/2)

Datum: 3 april

Plats: Strindbergs Intima Teater; Barnhusgatan 20, Norra Bantorget, Stockholm

Tid: 9.00 – 16.00

Pris: 500 kr inklusive lunch och fika under dagen.

Sista anmälningsdag: 26 mars alternativt så långt platserna räcker. 

Dagen genomförs i samarbete med MTM, Myndigheten för tillgängliga medier.

Varmt välkommen!

 

Inbjudan (i PDF-format med lyssningskod) finns att ladda ner här: Inbjudan 3 April 2019 skönlitteratur-blipsay


Några av dagens talare:


 

Cecilia Davidsson och Johan Werkmäster, MTM

Utvandrarna på lättläst svenska

Ett villkor för att LL-förlaget skulle få återberätta Vilhelm Mobergs böcker var att författaren Cecilia Davidsson skulle skriva den lättlästa texten. Hon och Johan Werkmäster är två av de mest erfarna återberättarna till lättläst svenska. Här berättar de i samtal med Laura Mendez, tidigare förlagschef på LL-förlaget, om sitt gemensamma arbete med att återberätta de fyra titlarna i serien till lättläst. Vad är en lättläst text? Hur får man den att låta som originalet?

 

Peter Hagberg, Fabula Storytelling

Konsten att förmedla berättelser

Hur kan man förmedla berättelser? Såhär arbetar vi! Ta del av våra tips till din verksamhet!”

Fabula Storytelling har sin hemmaplan i Stockholm men turnerar med föreställningar och workshops över hela landet och även internationellt. Fabulas berättare har årtiondens erfarenhet som scenberättare, pedagoger, workshopledare och föredragshållare. De är vana projektledare och driver scenerna Fabula Berättarscen och Storydox.

Elisabet Reslegård, Läsrörelsen

Hur väcks intresset för skönlitteratur hos en 1-åring och hos en 19-åring?

Elisabet Reslegård, ordförande för Läsrörelsen berättar om två projekt och ger en glimt av ett kommande där bilden står i centrum.

Foto: Jenny Dozai.

Malin Elgborn, MTM

 

Hur kan pedagoger använda tillgänglig litteratur i mötet med elevers olika behov? Malin Elgborn, MTM, berättar om goda exempel och visar resurser från MTM:s skolwebb.

Ester Hedberg och Moa Glantz, projektet Begriplig text

Vad gör en text begriplig?

Deltagare i projektet Begriplig text har ringat in 19 faktorer som är viktiga.

Ester Hedberg och Moa Glantz presenterar tankar och resultat.

 

Susanna Cederquist, VIDD och En Bild av Dyslexi

Vad innebär begreppet tillgänglig text?

Om dyslexi, förhållningssätt och textnormer.

Vad kan man tänka på kring text i undervisning? Hur kan man utforma en tryckt bok så den blir tillgänglig för fler? Susanna Cederquist är utöver sin roll som projektledare i VIDD, även föreläsare, utbildare och rådgivare på området dyslexi och tillgänglighet.

Porträtt: Elisabeth Ohlson Wallin

Föreställningen:

”Hiskeliga hemskheter och sanslösa historier”

av Fabula Storytelling

 

Program

 

9.00 – 9.30 Registrering

9.30 Information om Vidd-projektet

9.55 Utvandrarna på lättläst svenska

Cecilia Davidsson, Johan Werkmäster författare och återberättare i samtal med fd förlagschef Laura Mendez

10.40 Fikapaus

11.00 Hur väcks intresset för skönlitteratur hos en 1-åring och hos en 19-åring? Elisabeth Reslegård, ordförande Läsrörelsen

11.30 Konsten att förmedla berättelser

Peter Hagberg, berättare och en av grundarna av Fabula Storytelling

12.00 Lunch

13.00 Vad gör en text begriplig?

Ester Hedberg och Moa Glantz, projektet Begriplig text

13.30 Vad innebär Tillgänglig text och vad menas med att se hela bilden av Dyslexi?

Susanna Cederquist, En Bild av Dyslexi

14.00 Fikapaus

14.20 Hur kan pedagoger använda tillgänglig litteratur i mötet med elevers olika behov?

Malin Elgborn, MTM

14.45 VIDD – Frågor för framtiden

15.00 Fabula Storytelling – föreställning!

15.40 Slut